baner
Reinhold Messner, o Jerzym Kukuczce „Nie jesteś drugi. Jesteś wielki”. 
large small default

Realizacja programu szkoły promującej zdrowie w Gimnazjum nr 22
im. Jerzego Kukuczki w Łodzi
w roku szkolnym 2007-2008.

  1. Szkolny zespół promocji zdrowia :
    • Emilia Buczkowska – pielęgniarka,
    • mgr Iwona Binda-Polak – pedagog,
    • mgr Małgorzata Czekalska – bibliotekarka
    • mgr Ewa Czernek – nauczycielka WF,
    • mgr Lidia Durys – nauczycielka WF,
    • mgr Izabela Frydrych – nauczycielka WF,
    • mgr Alicja Krzemińska – nauczycielka języka polskiego,
    • mgr Urszula Pigułowska – nauczycielka biologii,
    • mgr Dominika Pytka-Franus – nauczycielka geografii,
    • mgr Elżbieta Strąkowska – nauczycielka chemii,
    • mgr Mariola Szkopek – nauczycielka biologii,
    • mgr Grażyna Torenc – nauczycielka fizyki,
    • mgr Jerzy Węgliński – nauczyciel WF,
    • mgr Ewa Mardini – wicedyrektor, koordynator szkolnego zespołu.
  2. Nasz program:
    • stworzenie odpowiednich warunków do pracy i nauki w budynku szkolnym,
    • poznanie własnej osobowości – kształtowanie inicjatyw mających na celu dalszy prawidłowy rozwój umożliwiający osiąganie sukcesów na miarę możliwości ucznia,
    • dążenie do tego, aby nasi uczniowi byli kreatywni, asertywni, akceptowali siebie i innych, byli świadomymi i aktywnymi członkami społeczności lokalnej.
  3. Realizacja programu
    1. uczniowie osiągają sukcesy na miarę swoich możliwości dzięki poznaniu własnej osobowości oraz skutecznemu zagospodarowaniu czasu wolnego:
      • nieodpłatne prowadzenie 20 kół przedmiotowych, w których uczniowie mogą pogłębiać swoją wiedzę,
      • możliwość uczestniczenia w zajęciach sportowych w ramach Uczniowskiego Klubu Sportowego oraz Klubu Karate 44,
      • udział uczniów w zawodach sportowych
        • sztafetowe biegi przełajowe dziewcząt i chłopców,
        • mistrzostwa w unihokeju dziewcząt i chłopców,
        • gimnazjalne mistrzostwa w piłce siatkowej dziewcząt i chłopców,
        • gimnazjalne mistrzostwa w piłce koszykowej dziewcząt i chłopców,
        • mistrzostwa w piłce nożnej dziewcząt i chłopców,
        • liga lekkoatletyczna dziewcząt i chłopców,
        • miting w skoku wzwyż,
        • szkolny oraz okręgowy turniej szachowy,
      • uczestniczenie w zajęciach profilaktycznych:
        • sekty,
        • „Lot tak, odlot nie”,
        • nieagresywne rozwiązywanie konfliktów,
        • radzenie sobie ze stresem,
        • emocje (sposoby wyrażania i radzenia sobie z nimi),
        • zachowania asertywne,
        • „Jak radzić sobie z emocjami”,
        • program przeciwdziałania agresji - „Lider”,
        • odpowiedzialność karna nieletnich (używki, bezpieczne zachowania, wagary, przemoc),
        • „Od dziewczynki do kobiety”,
        • techniki relaksacyjne,
        • orientacja i poradnictwo zawodowe,
        • psychomanipulacja,
        • program profilaktyczny „Agresji, przemocy - stop”,
        • profilaktyka chorób układu krążenia,
        • program profilaktyczny - „Mam własne zdanie”,
        • profilaktyka uzależnień,
        • zajęcia integracyjne – „Poznajmy się”,
        • „Debata (problematyka alkoholowa i inne uzależnienia)”,
        • zaburzenia odżywiania (anoreksja i bulimia),
        • „Jak radzić sobie ze stresem, poczuciem własnej wartości i samoakceptacją”,
        • profilaktyka uzależnienia od nikotyny,
      • udział w konkursach przedmiotowych organizowanych przez kuratorium oświaty oraz w konkursach międzyszkolnych.
    2. uczniowie są świadomymi i aktywnymi członkami społeczności lokalnej:
      • zajęcia integracyjne dla uczniów klas pierwszych realizowane przez psychologów,
      • zajęcia integracyjne dla uczniów z danego poziomu klas:
        • biesiada gimnazjalistów dla uczniów klas pierwszych i ich rodziców,
        • święto pieczonego ziemniaka dla uczniów klas drugich,
        • zabawa pożegnalna dla uczniów klas trzecich,
        • dyskoteki,
      • działalność charytatywna mająca na celu zebranie pieniędzy, ubrań, książek, zabawek dla Domu Małego Dziecka,
      • współpraca z Domem Opieki Społecznej „Włókniarz”.
    3. działania podejmowane, aby szkoła była przyjazna uczniom :
      • „Kolorowa Tolerancja”,
      • działanie Rzecznika Praw Ucznia,
      • wybór najsympatyczniejszej klasy,
      • kultywowanie tradycji świątecznych i narodowych,
      • szkolenie rodziców na temat:
        • sekt i subkultur,
        • „wiek kryzysu i buntu – trudy dojrzewania”,
        • świadomego planowania kariery zawodowej,
        • opracowanie i wdrożenie programu „Szkoła bez przemocy i uzależnień”,
      • debata „Czy nasza szkoła promuje zdrowie?”:
        • klasy drugie metoda projektów opracowują jeden z wybranych tematów i prezentują stoiska w dniu podsumowania debat, biorąc udział w konkursie na najlepszą prezentację:
          • klasa II A – Wpływ odżywiania na zdrowie i rozwój. Znaczenie drugiego śniadania,
          • klasa II B – Zdrowa Ziemia – zdrowy człowiek,
          • klasa II C – Bądź asertywnym – asertywność ułatwia życie,
          • klasa II D – Bezpieczeństwo w szkole. Udzielaniu pierwszej pomocy,
          • klasa II E – Agresja w szkole.
          • klasa II F – Higiena jamy ustnej i osobista,
          • klasa II G – Promowanie aktywnego odpoczynku
        • imprezy towarzyszące debacie:
          • sesje plakatowe – „Dziękuje nie piję”, „Dziękuję nie palę”,
          • prezentacje zainteresowań uczniowskich,
          • prezentacja oceny szkoły przez uczniów, pracowników szkoły i rodziców,
          • referat „Strategie profilaktyczne w praktyce edukacyjnej” – wykład psychologa klinicznego na temat „Depresja młodzieńcza”,
          • prezentacja przedstawienia na temat uzależnień, przygotowana przez szkolną grupę MOPR,
    4. badania profilaktycznie:
      • w szkole jest codziennie pielęgniarka,
      • działa gabinet stomatologiczny, który ma podpisaną umowę z Łódzką Regionalną Kasą Chorych,
      • były przeprowadzane badania przez lekarza ortopedę dotyczące wad postawy wśród uczniów klas pierwszych.
    5. Współpraca z innymi organizacjami przy realizacji programu szkoły promującej zdrowie:
      • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ul. Kopernika,
      • studenci Uniwersytetu Medycznego,
      • stowarzyszenie „Nadzieja”,
      • MOPiT,
      • firma „Set”,
      • stowarzyszenie „Między ludźmi”,
      • stowarzyszenie „Noe”,
      • Centrum Edukacji,
      • Creative Center,
      • Strażą Miejską,
      • III Komisariatem Policji.
  4. Plany na przyszłość:
    • realizacja dotychczasowych działań,
    • stałe monitorowanie realizowanych działań.